150 Rocznica Urodzin Marii Skłodowskiej-Curie
W ramach projektu bibliotecznego „Czytam, więc jestem” przeprowadzono zajęcia w klasach piątych i szóstych poświęconych najwybitniejszej Polce, postaci ze wszech miar wybitnej i ciekawej, w dodatku w tym roku obchodzimy 150-lecie jej urodzin. Nie dość, że jako pierwsza kobieta zdobyła nagrodę Nobla, to również jako jedyna otrzymała ją dwukrotnie - najpierw w dziedzinie fizyki, później chemii. Pracowała wraz z mężem Pierre’m Curie, po jego tragicznej śmierci w wypadku przejęła po nim katedrę fizyki na francuskiej Sorbonie i została pierwszą w historii tej uczelni kobietą profesorem. Dzięki odkryciom Skłodowskiej upowszechniono badania RTG (w czasie I wojny światowej uczona organizowała ciężarówki z przenośnym sprzętem do prześwietlania rannych żołnierzy na froncie), a rad wykorzystywano m.in. do leczenia nowotworów. Choć nauka była jej wielką pasją, energia i ciekawość świata Marii ujawniały się też w innych dziedzinach: uwielbiała pływać i jeździć na rowerze, była jedną z pierwszych kobiet, które zrobiły prawo jazdy, przyjaźniła się ze słynnym fizykiem Albertem Einsteinem. Ich korespondencja, która zachowała się do dziś, świadczy o tym, że nie dyskutowali tylko o sprawach naukowych ale też o zaprzątających ich wybitne umysły problemach życiowych.
Dla uczczenia jej postaci w tym roku nakręcono film fabularny produkcji francusko, belgijsko, ang. pt. „Maria Curie” z udziałem kilku polskich aktorów, w tym tytułową rolę zagrała Karolina Gruszka.
Na podstawie fragmentów książek o Marii Skłodowskiej-Curie poznaliśmy jej odkrycia w dziedzinie nauk ścisłych, prześledziliśmy losy jej życia, na linii czasu określaliśmy jej dokonania z innymi twórcami żyjącymi w tej samej epoce.
Następnie w grupach tłumaczyliśmy fragment angielskiego tekstu o Marii Skłodowskiej-Curie , którego przetłumaczone odcinki ułożyły się w logiczną całość. Na kolejnych zajęciach każda grupa układała pytania do swojego fragmentu tekstu, na które kolejna grupa musiała odpowiedzieć, wychwytując wszystkie użyte czasowniki i określając ich formę i czas.
Myślimy, że uczniowie pochylając się nad życiorysem słynnej na cały świat Polki uczcili najlepiej jak mogli pamięć o niej. Albowiem postać naszej noblistki powinna być ze wszech miar wzorem do naśladowania.