Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Brzechwy w Swarzędzu

Ortograficzne wierszyki

Dnia 11 grudnia odbyły się zajęcia z klasą 5e, które miały na celu kształtowanie kompetencji czytelniczych uczniów poprzez czytanie specjalnie dobranych wierszy traktujących w sposób często humorystyczny trudne do zapamiętania polskie zasady ortografii.

            Książki zawierały rymowane wierszyki z trudnymi wyrazami, dzięki którym uczniowie poznali pisownię tych wyrazów.

Na początku zajęć krótko powtórzono zasady ortografii, po czym przystąpiono do napisania dyktanda czytelniczego upstrzonego wyrazami z trudnościami ortograficznymi. Potem uczniowie sprawdzali w słownikach pisownię wyrazów, które stanowiły problem. Następnie po kolei każdy uczeń zapisał na tablicy po jednym zdaniu z powyższego dyktanda.

 Później miała miejsce pogadanka nt. wpływu czytelnictwa na poprawę umiejętności ortograficznych uczniów. Do zajęć wykorzystano następujące książki : Elizy Piotrowskiej „Ortografia czyli heca, którą wszystkim się zaleca”, Wandy Chotomskiej „Wiersze”,  wiersze Agnieszki Frączek „Wierszyki łamiące języki”, „Bziki Weroniki”, „Siano w głowie czyli trafia kosa na idiom”, „Trzeszczki czyli trzeszczące wierszyki”, „Rymobranie”, „Berek literek czyli psoty od A do Z”, Jana Brzechwy „Sto bajek”. Kolorowe strony powyższych książek z wierszykami kryły mnóstwo przezabawnych historyjek ortograficznych. W każdej z nich ortograficzne wyzwania piętrzyły się i tłoczyły, czekając na odważnych uczniów klasy 5e, którzy zechcieli się z nimi zmierzyć.

Wydawnictwa tego rodzaju stanowią bardzo cenną i wartościową pomoc w procesie dydaktycznym, nie wspominając o walorach artystycznych powyższych publikacji.