Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Brzechwy w Swarzędzu

Projekt: Deklaracja życzliwości - nie wykluczam!

Dnia 21 marca w klasach 5c, 5d i 6d odbyły się zajęcia pt. Zapoznanie z niepełnosprawnością – co rozumiemy przez integrację w ramach projektu: Deklaracja życzliwości - nie wykluczam! Celem projektu było zapoznanie uczniów z pojęciem „niepełnosprawności”, scharakteryzowanie własnej postawy wobec niepełnosprawności, obalenie poglądów stereotypowych na temat niepełnosprawności oraz rozwijanie tolerancji i zrozumienia dla szeroko pojętej odmienności.

Na początku zajęć nauczyciel bibliotekarz zwrócił uwagę na określenia niepełnosprawności, których nie powinno się używać tj. „kaleka”, „inwalida”, „przykuty do wózka”. Pomógł młodzieży sformułować pozytywne skojarzenia związane z niepełnosprawnością tj. „dzielny”, „wyjątkowy”, „radosny”. Podkreślił również, że najlepszym sformułowaniem jest „osoba niepełnosprawna”. Nauczyciel wyjaśnił również, że nastawienie ma ogromny wpływ na to jak myślimy, co mówimy i jak zachowujemy się w otoczeniu różnych grup ludzi. To, jakiego używamy języka, ma duże znaczenie. Językiem wyrażamy nasze nastawienie do kogoś. Używając odpowiednich słów i wyrażeń możemy wpływać na nastawienie innych osób i zmienić je. Przede wszystkim trzeba walczyć ze stereotypami. Następnie bibliotekarz rozdał uczniom kartki z quizem „Niepełnosprawność – prawda czy fałsz?”. Po zakończeniu pracy z quizem nauczyciel bibliotekarz poinformował uczniów, że był quiz był podchwytliwy i zawierał same fałszywe stwierdzenia. Wyjaśnił wszystkie punkty, w których padła odpowiedź „tak” i poinformował, że język i to w jaki sposób wypowiadamy się o osobach niepełnosprawnych, może pomóc zmienić panujące stereotypy i złe nastawienie. Nauczyciel prosił również uczniów aby starali się od teraz promować pozytywne postawy wobec niepełnosprawności. Następnie powiedział o potrzebie integracji osób niepełnosprawnych z osobami pełnosprawnymi. Wyjaśnił, że dzięki integracji, osoby te nie będą się czuły odrzucone, inne i samotne. Na koniec lekcji zaproponował książkę Beaty Waniek pt. „Majowy weekend”. To bardzo wzruszająca i mądra opowieść dla nastolatków o niepełnosprawności, potrzebie akceptacji i przyjaźni. To książka o sprawach ważnych i trudnych. Asia niedawno straciła nogę w wypadku samochodowym i teraz stara się pogodzić z tą niełatwą dla niej sytuacją. Jej kuzyn, Marek, próbuje nawiązać kontakt z zamkniętą w sobie rówieśnicą. Czy jej niepełnosprawność nie będzie przeszkodą w ich przyjaźni? W piękny majowy weekend Asia i Marek będą musieli zmierzyć się z problemami, które mogą spotkać każdego dwunastolatka.